Ghid [Film de scurt metraj]

S i n o p s i s

Tănârul poreclit N. N. (alias Need Nothing)  trăiește într-un bloc vechi, lângă un bătrân mereu înarmat, o tânără senzuală și o bătrânică semi-oarbă. Singurătatea fiecăruia a creat în timp un scenariu ciudat care zilnic se poate încheia cu una sau mai multe morți.

L o g l i n e

Tânărul N. N. riscă să fie ucis doar pentru că ajunge acasă, într-un bloc în care locuitorilor parcă nici moartea n-are ce să le mai ia. O dragoste la fel de posibilă ca moartea îl așteaptă tot zilnic, la câțiva pereți depărtare.


P a r t i c i p a n ţ i i:

  • N. N. (alias Need Nothing – Tânăr împlinit al zilelor noastre, extrem de informat, îmbrăcat şic, la un pas cu orice nouă revelaţie a tehnologiei
  • Bătrâna Aproape Oarbă care vrea să traverseze o străduţă unde nu trec de mult maşini, căruţe, ghinioane
  • Bătrânul înarmat – care abia aşteaptă să-şi apere spaţiul intim chiar cu preţul morţii (altuia, oricui)
  • Tânăra Senzuală – petrece ceasuri frământate în faţa oglinzii, în faţa ferestrei şi în spatele uşii, aşteptând dragostea vieţii
  • Un Domn care se prinde de necunoscuţi pentru a traversa, zilnic, la aceeaşi oră, în amurg, o stradă aglomerată dintr-o metropolă
Notă: Cuvintele, sintagmele şi frazele subliniate sugerează posibilitatea filmării unor scene care completează şi / sau îmbogăţesc filmul. În alte cazuri, ele accentuează sau lămuresc o idee, imagine, subtext.

I.

1.
Interiorul unui bloc învechit. Scările sunt de marmură. Uşile apartamentelor au fost cândva foarte scumpe, iar dincolo de ele se simte că au trăit familii nobile, sau cel puţin bogate / parvenite.

2.
Privirea numără câteva vizoare (în unele limbi numite ”ochi magici”). Se văd frânturi de locuinţe – de afară, şi frânturi de întuneric – din interior.

Din vizoarele uşilor ies şi se întind pe pereţi cercuri slab luminate.

3.
Dincolo de vizorul unei uşi, Bătrânul Înarmat îşi pregăteşte arma. Camera, mobila, hainele sunt ponosite şi transmit o lungă frustrare fără leac.

4.
Dintr-un alt vizor: Tânăra Senzuală își face duş în spatele unei perdele transparente cu flori de câmp şi peşti multicolori.

5.
Need Nothing iese dintr-un birou luxos, dar fad, şi închuie uşa. Foloseşte doar mâna stângă - aşa a devenit stângaci – fiindcă cu dreapta ţine non-stop un smartphone mare, cât o carte.

La un moment dat, una din căşti îi cade lui Need Nothing de la ureche. Se aude un zgomot infernal, greu de descris.

Need Nothing îşi pune casca la ureche, dar fără a fi deranjat de zgomotul străzii, creând impresia că zgomotul şi muzica îi sunt supuse în egală măsură.

6.
Need Nothing trece printre clădiri şi trecători, este luat de braţ de Domnul care traversează strada, apoi ajunge în faţa blocului său. Nu dă vreun semn că a simţit braţul sau greutatea bătrânului când traversau strada.

7.
În faţa blocului unde locuieşte, Bătrâna aproape oarbă îşi aranjează părul ciufulit, apoi îşi întinde mâinile în faţă, ca orbii.

Bătrâna aproape oarbă (către cine nimereşte să audă)
Mă treci şi pe mine dincolo, mamă?

Need Nothing
Nu sunt mama ta, ţi-am mai zis! Nu sunt mama nimănui...

8.
Ca şi cum ar fi altcineva, Need Nothing îi face Bătrânei trei poze rapide: chipul ei plin de riduri, cu uimirea unui copilaş; picioarele cu ciorapi vechi, dar cu unghii îngrijite; arătătorul mâinii drepte.

Bătrâna aproape oarbă
Bine, mamă.

9.
Bătrâna aproape oarbă, fără să clipească de la blitz-ul telefonului, se întoarce în bloc şi dispare încet în întunericul de la intrare.


II.

1.
Need Nothing urcă scările, în beznă, citind ceva la smartphone. Lumina telefonului scoate la iveală câte ceva din chipul lui impasibil şi interiorul scărilor: vase cu flori carnivore, fotografii vechi în rame lăcuite, semnele unor mâini care s-au şters pe pereţi.

Zgomotul paşilor.

2.
Bătrânul Înarmat se apropie de uşă, din interior, punând ţeava puştii la un deget sub vizor.

3.
Need Nothing introduce cheile într-o broască. Bătrânul îl priveşte din ţinta puştii. E scârbit. Preţ de trei secunde, e tentat să tragă şi să-l omoare pe Need Nothing, dar renunţă şi scuipă.

4.
Need Nothing scoate cheile din uşa Bătrânului Înarmat şi le introduce într-o altă broască.

5.
Tânăra Senzuală se întinde cu câteva mişcări fermecătoare în patul care se afla în direcţia vizorului şi închide ochii. Cheia uşii ei este trasă, ca musafirul să poată deschide.

6.
Cheile lui Need Nothing intră şi ies din mai multe broaşte ale blocului. Need Nothing urcă până la ultimul etaj, introduce cheia şi la uşa de ieşire la terasă, scoate cheia, vede că ușa terasei e închisă cu un lacăt ruginit, apoi coboară.

7.
Ochii Tinerei Senzuale se deschid pe jumătate. Ea visează cum Need Nothing intră în cameră, lasă geanta, mai întâi se dezbracă, apoi se descalţă, şi se îndreaptă spre ea.

8.
Need Nothing, simultan: își dă jos geanta de pe umăr și se descalţă, apoi îşi scoate hainele, le lasă pe podea ca și cum ar fi pielile unor ființe părăsite de suflet, sau steaguri umede, şi se aşează pe un pat care seamănă cu patul Tinerei Senzuale.

[...]