Perioade de înscriere a candidaților: 7-8 iulie și 8-9 septembrie
2025 / Registration periods: July 7-8
and September 8-9, 2025
[RO]
1. Dramaturgie balcanică de-a lungul secolului XX.
Ideatică, tematică, stiluri. Elemente specifice și comune cu dramaturgia
vestică
2. Semiotica textului dramatic – între informare,
formare, formatare. Relația teatrului cu ideologia. Cenzura de stat și cenzura
sistemului de semne al Teatrului. Studii de caz: teatrul interbelic, teatrul
realismului socialist, teatru contemporan în Balcani
3. Stare de teatru: Text Vertical versus Text
Orizontal în relație cu structura societății. Studii de caz: teatrul sub
dictaturi și vice versa; libertate, estetică și moralitate în textul dramatic;
propagandă și reclamă în și prin ”teatrul actual”
4. Mimesis și ritual în viziunea populară asupra
spectacolului. Măști ale cotidianului, catarsis și educație în agora. Timp,
spațiu, personaje, elemente de limbaj teatral. Studii comparative cu Commedia
dell'arte
5. Materie dramatică și „convertiri” ale acestei
materii în Teatru. Studii comparative: teatrul în spații culturale și
lingvistice diferite (de exemplu: Balcania Magna – Scandinavia; mentalități și
teatru în limbile slave, albaneză, română, maghiară, idiș, italiană, franceză,
germană)
6. Percepția (asupra) și receptarea actului teatral
sau Lumea în două ipostaze: înainte și după (auto)orbirea regelui Oedip. Viața
ca antract
7. Teatru în teatru; teatru în film. Limbaj teatral
versus limbaj cinematografic
8. Branding în teatru. Textul dramatic – între
oferta impusă de public și misiunea de a îmbogăți multilateral
spectatorul
9. Decăderea tragediei ca structură esențială și riscul de tabloidizare a
teatrului
10. Faustiana – idealism și pragmatism în teatru.
Individul, mulțimile și oferta Cetății.
11. Orice altă temă, cu acord prealabil.
[EN]
1. Balkan dramaturgy throughout the 20th century. Ideology, themes,
styles. Specific and common elements with Western dramaturgy
2. Semiotics of the dramatic text – between information, formation,
formatting. The relationship of theatre with ideology. State censorship and
censorship of the theatre’s sign system. Case studies: interwar theatre,
socialist realism theatre, contemporary theatre in the Balkans
3. State of theatre: Vertical Text versus Horizontal Text in relation to
the structure of society. Case studies: theatre under dictatorships and vice
versa; freedom, aesthetics and morality in the dramatic text; propaganda and
advertising in and through "current theatre"
4. Mimesis and ritual in the popular vision of the spectacle. Masks of
everyday life, catharsis and education in the agora. Time, space, characters,
elements of theatrical language. Comparative studies with Commedia dell'arte
5. Dramatic matter and "conversions" of this matter in the
Theatre. Comparative studies: theatre in different cultural and linguistic
spaces (for example: Balkania Magna – Scandinavia; mentalities and theatre in
Slavic languages, Albanian, Romanian, Hungarian, Yiddish, Italian, French,
German)
6. Perception (on) and reception of the theatrical act or The World in
Two Hypostases: Before and After the (Self)Blinding of King Oedipus. Life as an
Intermission
7. Theatre in theatre; theatre in film. Theatrical language versus
cinematographic language
8. Branding in theatre. The dramatic text – between the offer imposed by
the public and the mission to enrich the spectator in many ways
9. The decline of tragedy as an essential structure and the risk of
tabloidization of theatre
10. Faustiana – idealism and
pragmatism in theatre. The individual, the crowds and the offer of the "Citadel".
11. Any other theme, with prior agreement.
* Info, Documente și
tematici ale colegilor îndrumători de doctorat