onLine
Un singur ochi și, poate, ultimul...
Hârtii
nemâncate
Un singur ochi și, poate, ultimul...
Bărcuţe şi câteva solniţe de hârtie - de diferite
dimensiuni – împrăştiate pe jos. Unele, mai mici, atârnă împreună cu câteva foi
mari – scrise pe alocuri, sau nescrise –, cu fragmente şi suluri de papirus şi
cu câteva volume (colorate sau alb-negru).
În centru, se vede un cearşaf care aminteşte fin şi de o carte deschisă, şi
de pânzele unei corăbii. Imaginile pot fi proiectate pe acest cearşaf, uşor
distorsionate, mai ales când vântul bate din spatele cearşafului, parcă ar fi
nişte imagini-steaguri.
În celelalte colţuri ale scenei: fragmente ale unei lumi calde, făcută după
asemănarea Cărţii: fotolii mici, rafturi, interioare, cărţi, o măsuţă, trei scaune,
veioze, farfurii - toate au forma Cărţii sau sunt compuse din cărţi.
Un ochi luminos se mişcă încet prin şi peste obiectele descrise. Uneori se
opreşte în spaţiile în care nu se află nimic. Atunci actorii încep să recite.
Actorii sunt „dezveliţi” şi „acoperiţi” de întuneric după fiecare poem
interpretat (rima: a-b-a-b).
La un moment dat, în faţa cearşafului-carte o să
apară un amfiteatru în miniatură, făcut tot din cărţi. Unul dintre actori, în
timp ce (se) recită, va aprinde în centrul amfiteatrului, o lumânare. Aceasta
va rămâne acolo până la sfârşit, iar după ce se va stinge va fi înlocuită cu
una identică, dar care nu va fi aprinsă.
Din când în când, actorii se vor plimba pe scenă –
uneori mărşăluind, dansând, sau mergând în genunchi – hrănindu-se cu bucăţi de
hârtie.
Trei actori – care pot forma împreună Corul
Corul – poate fi (şi) doar o voce din „nevăzut”
Poemele pot fi
tipărite în hârtii ce seamănă cu bancnotele, smulse fiind din cărţi.
Ultimele poeme,
cele rămase, pot fi aruncate înspre spectatori, în timp ce de sus „ninge” cu
alte „bancnote”.
Hârtii
nemâncate
Corul: Există oameni care
au supravieţuit hrănindu-se cu hârtie. Există chiar scriitori care mănâncă
hârtie. Precursorul acestora este acel călugăr anonim care, cu mâna dreaptă
scria, iar cu stânga mânca. Se spune că, într-o dimineaţă revelatorie, şi-a dat
seama că mâncase tot ce scrisese.
Act. I: Oare ce s-o fi întâmplat în organismul său?
Act. II: Ce să fi însemnat
pentru el actul scrisului, scriitorul, nemurirea şi potenţialii cititori?
Act. I: Poate a găsit
câteva răspunsuri fundamentale, pe care, de furie, de foame, din forţa
obiceiului,
Act. II: dintr-un
sentiment prea apăsător de inutilitate,
Împreună: le-a mâncat.
Corul: La câteva sute de
ani mai târziu, în ţara mea natală, călugărul s-a reîncarnat într-un alt
anonim. Sărac, fiu de săraci anonimi, omul moştenise de la tatăl său doar o
bibliotecă. Înainte de moarte, muribundul îi lăsase fiului o vorbă:
- Bani, sărăcie şi viaţă, copiii tăi îşi vor găsi şi singuri, dar cărţi ca
acestea nu prea…
Act. I: Trebuia să le păzească cu orice preţ. Tata
luase din pâinea copiilor pentru a-şi putea cumpăra cărţile. Moştenitorul
n-avea de unde să ştie că, pe atunci, unul dintre regimurile de tristă amintire
avea să interzică nenumărate cărţi, majoritatea capodopere, scrise de autori băştinaşi
sau străini. Purtătorii acestor volume, cei care nu le depuneau
la centrele speciale de colectare sau nu le dădeau foc în curte, riscau pedepse
grele.
Act. II: Or aceste
cărţi, ca aproape toate cele scrise de om, nu făceau altceva decât să înveţe
generaţiile tinere cum se distruge această planetă,
Act. I: ... cam ce
sentimente miraculoase n-aveau să se mai repete şi mai ales...
Act. II: cum începuse
să devină un obiect neutru, dar încă vandabil, sufletul omului.
Corul: Răscolit,
conorăşeanul meu fură o barcă de pescuit, o umple cu cărţile moştenite şi
porneşte să treacă graniţa prin Lacul Ohrida.
Mai întâi, nimeni nu află nimic.
El era atât de neînsemnat, încât nu putea fi absent!
Între timp, pricepuse cumva o anumită valoare a cărţilor: dacă ele n-ar fi
conţinut ceva ce depăşea măcar în longevitate regimul, dacă n-ar fi conţinut o
putere oarecum geamănă cu cea politică, statul nu le-ar fi interzis. De ce nu
interzicea statul pâinea, de pildă?
El trece graniţa fără dificultăţi, dar nu intră în apele statului vecin.
Este deja un duşman al poporului pentru noi şi un potenţial agent secret
pentru ei.
Se opreşte în apele neutre.
Dacă s-ar întoarce în apele noastre, îl aşteaptă puşcăria, iar la vecini îl
aşteaptă bătăile care-l pot obliga să accepte ficţiunea lor, adică să
accepte că este un agent special, trimis cu misiunea să… le ducă nişte cărţi în
limba maternă minoritarilor noştri care sunt pe cale de a-şi pierde limba,
identitatea culturală ş.a.m.d. Vecinii ştiau bine că, fie şi într-o singură
frază, dincolo de descrierea vremii, a unei reverii, a unei clipe de melancolie
sau de spaimă, se poate ascunde codul de funcţionare al unei extrem de
periculoase reţele de spionaj.
Cărţile din barcă riscă să fie citite cu o atenţie antologică, aşa cum
foarte puţine cărţi sunt citite şi cum numai unii cititori de specialitate
pot citi.
Fugarul rămâne în apele neutre. Parcă niciodată n-a fost mai în apele sale.
Ca să uite de foame şi angoase, dar şi ca să înţeleagă de ce tata ţinea atât de
mult la aceste topuri de hârtie, se apucă de citit.
Citeşte numai ziua, căci pe urmă se lasă noaptea, când cei lipsiţi de
lumină nu pot citi. Aşteptând să fie căutat de ai noştri şi de ai lor, fugarul
refuză să leşine de foame şi începe să mănânce.
Cărţi.
În prima fază, el rumegă părţile albe, netipărite.
Dar ajunge rapid şi la cele scrise.
Abia acum el devine un fel de critic literar şi este obligat să aleagă ce
va păstra şi ce va preschimba în viaţă şi în fecale.
Ce anume trebuie mâncat, de fapt: fragmentele reuşite sau garniturile?
Când devine mesajul literar mai longeviv: după ce este digerat şi contopit
în elementele chimice şi nu numai ale organismului, sau dacă este păstrat pe
hârtie?
Grănicerii celor două state l-au încercuit pe fugar şi aşteaptă. Nu-l pot
împuşca, deoarece astfel s-ar dovedi că nici unul dintre regimuri – de altfel
opuse – nu este democratic şi încalcă grav drepturile elementare ale omului,
cum ar fi...
... dreptul de a se stabili în apele neutre,
... de a citi şi a mânca hârtie.
Între timp, fugarul a dat de o dilemă universală: ce pagini să mănânce şi
ce nu?
Din care autor?
Ce tematică să conţină
hrana?
Unele dintre pagini i-au plăcut enorm la citit.
Îi vine o idee salvatoare.
Selectează paginile dragi, le rupe, le adună cu grijă, şi le mănâncă pe
toate celelalte.
Măncând, îi binecuvântează pe autorii din care ai ce mânca,
dar nu-i blesteamă pe cei din
care aproape ai muri de foame.
Dar după ceva vreme se vede obligat să rupă şi din paginile alese.
Păstrează acum, disperat, doar paragrafe, uneori doar o frază, câteva semne
de punctuaţie, blank-uri.
Şi astfel apare în barcă o cărticică subţire,
... fără titlu...
... (sau cu titlul unei alte cărţi) ...
... sub coperţile unui alt
volum ...
... sub numele unui alt
autor sau...
... fără nume de autor –
... şi e momentul să ne
întrebăm cu toată seriozitatea:
Corul: acest fugar, este
Cititorul sau Autorul?
Cum să laşi un asemenea
scriitor sau cititor pe mâna unor grăniceri?!
Mai cu seamă după cel de al
Doilea Război Mondial, s-a observat clar că realitatea are o imaginaţie
nelimitată şi deseori umilitoare. Însă ficţiunea pare a fi nu doar mai umană, ci şi mai
puternică, deoarece mai puternic este nu cel care dispune, ci cel care
selectează.
Corul: L-am smuls aşadar pe autorul
volumaşului din barcă,
... i-am pus un nume,
... i-am dat să mănânce din
ziare
... şi din cărţi ce n-ar merita mai mult decât să fie mâncate,
... şi l-am adăpostit într-o carte gândită în apele textuale ce unesc şi
despart literaturile.
Pe urmă, am început să mănânc fragmente din manuscris.
Când m-am săturat, am citit ceea ce nu putusem mânca.
Corul: Pot afirma că,
într-adevăr n-am putut mânca mai mult şi că nimeni în afara Morţii nu mă
ameninţa cu moartea. (...)