Zâmbetul ce nu va trece


Am fost smulşi dintr-un pământ, pământul

a fost smuls din noi

În locul nostru în pământ, în locul pământului în noi

au rămas răni – şi rănile sângerează, iar sângele

nimeni nu l-a văzut, puţini l-au plâns, mulţi

l-au batjocorit.

Am răbdat.

Răniţi şi fără pământ, am bătut în lung şi-n lat drumurile lumii, ca să găsim un locşor mai puţin străin sau mai asemănător rănilor rămase în pământul de unde ne-am smuls. Am umblat fără pâine, fără apă, fără speranţe, dar cine se mai gândeşte la speranţe, la apă şi la pâine când rana le întrece pe toate?!

Am umblat în coşmaruri şi lacrimi.

Am umblat fără pământ, mistuiţi de dor.

Am răbdat când tot ce aveam şi ce n-aveam, când ce eram şi ce nu eram s-au spulberat. Am umblat în pulbere atât, încât uneori vedeam în pulbere lumina, pâinea şi speranţa. Am răbdat când pulberea rămânea pulbere şi când, de atâta pulbere, nu mai ştiam ce se întâmplă.

Ce se întâmpla, Doamne?!

Am umblat şi ne-am aşezat să ne odihnim. N-are importanţă unde. N-are importanţă cât. Ne-am ridicat pe urmă să mergem, neştiind încotro, neştiind cât timp. Am răbdat orice mers, orice umblet, orice odihnă, orice coşmar. Mulţi dintre noi au murit nereuşind să se mai întoarcă, mulţi dintre noi au murit nereuşind să se oprească. Am răbdat când alţii au murit nereuşind să-şi mai revadă mamele şi pe cei apropiaţi, când alţii au murit nereuşind să se mai sărute cu iubitele, nemaireuşind să-şi cunoască copiii, nemaiaflând de morţile şi naşterile şi nunţile prietenilor şi-ale rudelor, nemaiînţelegând de ce fuseserăm smulşi din pământ, de ce fusese smuls pământul din noi.

Am răbdat când alţii s-au sinucis, când alţii au blestemat sinuciderile sau când şi-au bătut joc de ele; am răbdat fără să ne vedem părinţii, copiii, cerurile copilăriei, fără să ne sinucidem şi fără să murim. Moartea şi-a luat în faţa ochilor noştri forme dintre cele mai înspăimântătoare, dintre cele mai minunate, şi viaţa nu rar a imitat-o. Am răbdat războaie şi înmormântări, cuvântări peste înmormântări şi înmormântări peste cuvântări şi uitări peste toate. Am răbdat sânge şi fum, ţipete, ruine şi vaiete, am răbdat tălpi sălbatice, guri şi limbi şi înjurături şi scuipături şi dinţi scrâşniţi, rupţi sau de aur; am răbdat dispariţia lor şi pulberea aşternută în tăcere. Am răbdat foamete şi belşug, am răbdat stingerea visurilor şi tristeţea neasemuit de dulce a himerelor preschimbându-se în cenuşă; am răbdat singurătatea fără cântec şi cântările fără singurătate.

Am răbdat toate stafiile uimitoare sau îngrozitoare ale morţii şi-ale vieţii, atât încât ambele au obosit de noi – noi nu!

Am umblat prin drumurile lumii, prin casele lumii, prin femeile lumii, în tăcere; cu această ocazie am văzut şi lumea.

Am dărâmat, am visat, am admirat, am clădit, săpat, zugrăvit, am ornamentat, am iubit, în tăcere. Ne-am hrănit cu ce am putut şi deseori n-am putut deloc. Unde lipsea mâncarea, se pogorau Frumuseţea şi Dorul, în tăcere sfântă, iar, deşi noi lipseam de acolo, nu ne mai lipsea nimic, iar Dumnezeu Însuşi avea grijă de propriile Sale răni.

Ne-am îmbăiat şi am spălat nenumărate haine de diferite forme și mărimi, ciorapi şi chiloţi de singurătate, de drumeţi singuratici, şi măduva mâinilor mamelor noastre a pulsat înlăuntrul mâinilor noastre singuratice.

Am răbdat când minunile nu s-au înfăptuit şi când lacrimile noastre s-au amestecat cu spuma de săpun şi cu noroiul şi praful drumurilor lumii. Am descusut şi cusut, ne-am îmbătat până la albirea sângelui şi până la înroşirea gândurilor; am cântat cu vocile noastre înfiorătoare prin străzile analfabete ale lumii, ne-au înduioşat cântecele celor ca noi şi ale celor total diferiţi de noi.

Noi doar sufletul aveam – altele nu ne lipseau!

Am umblat după aceea ca să ne simţim cât mai bine, cât mai acasă, cât mai noi înşine. Vă iubesc oricum v-aţi purta, oricum aţi umbla, ne şoptea Dumnezeu. Această iubire o răbda doar El, iar noi răbdam toate celelalte lucruri, căci eram destul de păcătoşi ca să nu răbdăm, şi nu eram dumnezei şi nici răbdări. N-avea importanţă ce eram. De aceea am continuat să îndurăm vorbe, bârfe şi multe minciuni. Unii ne bârfeau fiindcă nu se regăseau în noi. Unii ne bârfeau fiindcă erau mai josnici, puţin mai josnici sau la fel de josnici ca noi. Unii ne bârfeau căci n-aveau altceva mai bun de făcut, n-aveau nimic altceva de făcut, sau pentru că nu ştiau să facă altceva. Unii ne minţeau fiindcă voiau să ne îngroape, unii ne minţeau crezând în minciunile lor, unii ne minţeau ca să se afle în treabă. Am suportat tăceri şi multe intrigi. Am răbdat pierderi, invidii crunte şi mărunte şi multe despărţiri. Am răbdat eşecuri ce ne-au sfărâmat inimile şi eşecuri ce ne-au înrădăcinat mai adânc în trupurile noastre, în sufletele noastre, în răbdările noastre. Şi am răbdat răbdările noastre şi-ale altora de câte ori aceste răbdări deveneau insuportabile pentru noi sau pentru ei.

Multe iubite n-au venit la întâlnire, multe alte iubite s-au uitat la noi cu dispreţ, cu compătimire, cu durere, cu voluptate, cu poftă, cu milă, cu idolatrie, multe alte iubite s-au uitat la noi cu dor, cu extaz, cu dorinţă făţişă sau camuflată, multe alte iubite nu s-au uitat la noi cu vreo expresie demnă de semnalat. Unele nu ne-au văzut niciodată. Cine a iubit, a rămas, chiar dacă plecase; cine n-a iubit, se stinsese chiar dacă a rămas. Am iubit mult, iar puţini ne-au iubit, dar a fost suficient, căci mai multă iubire poate n-am fi reuşit să ducem, deşi ne rugam neîntrerupt la mai multă, la cât mai multă iubire. Precum fructele stranii ale unei toamne mereu târzii şi îngândurate, orele fericite s-au sfărâmat deasupra-ne, orele negre s-au topit şi ele în Lumină. Fericirea, resemnarea şi amărăciunea s-au plictisit şi au obosit cu noi, chiar omul însuşi s-a plictisit de sinea-i ciudată, noi nu. Nici de ele, nici de noi.

Am fost smulşi din multe iubiri,

Iubirea nu s-a smuls din noi.

În locul iubirii în noi şi-n locul nostru în iubire au rămas răni, dar rănile noastre erau răni de oameni, iar rănile Ei erau răni de Lumină, ca nişte ochi ai lui Dumnezeu, şi noi nu meditam asupra rănilor din trupul Ei, căci medita Ea asupra rănilor din sufletele noastre. Astfel cerurile copilăriei noastre se măreau, se adânceau, transformau imaginile reale ce ne înconjurau, şi într-adevăr nu mai ştiam, dar nici nu mai voiam să ştim care erau imaginile cu adevărat adevărate, pe când duhul copilăriei se îmbrăca în lucrurile, în oamenii, în pietrele, în culorile şi în parfumurile dimprejur, noi umblând în tăcere.

Astfel degetele noastre îşi prindeau rădăcini în cerul ce nu mai putea fi străin, când pământul nu mai avea răni şi când niciun pământ nu ne mai putea răni.

Suntem ai Tăi orice s-ar întâmpla, oricum Te-ai hotărî, Doamne,

îi spuneam lui Dumnezeu.

……………………………….

Ai cui puteam fi după atâtea răni?!

Ai cui puteam fi fără răni?!

Şi iarăşi răbdam, cu acest zâmbet ce nu va trece.

Iar în faţa acestui zâmbet treceau trupurile noastre epuizate, distruse, ciopârţite de gloanţe, de accidente, de operaţii şi iubiri, trupurile noastre de odinioară, lăudate, iubite, profanate, uitate şi îngropate fiecare înaintea sau după primul sunet de clopot, unul câte unul, doi câte doi, în gropi comune, în foamea focului… Oameni necunoscuţi aveau grijă de acele trupuri. Oameni cunoscuţi meditau lângă acele trupuri. Oameni dragi vărsau lacrimi până ce lacrimile aveau să li se termine.

Iar noi deja nu mai duceam lipsă de smerenie şi, ca şi cum nu s-ar fi întâmplat mare lucru, tot umblam şi răbdam, în căutare de trupuri noi. 

În gând – Gara de Nord, București, iarnă 1991 
/ pe hârtie – București, primăvară 1997