Casting sau Cortina nu mai separă nimic / Teatru

 


II.

 

Sub acoperiş.

 

Regizorul

Actorul I este xenofobul. El nu suportă străinii. I se spune şi Hm. Porecla lui spune multe, dacă nu chiar totul... Pe parcurs, se va putea observa că nici pe ai săi nu prea îi suportă. Îi crede laşi, trădători, vânduţi străinilor.

 

Exilantul

Lucrurile sunt cu mult mai simple de atât.

 

Regizorul

Mai vorbim. Actorul II este indiferentul. I se pune şi Nea Gazdă, deoarece găzduieşte un străin, un exilant... De reţinut altoirea cuvântului exil cu azil-ant... El o face pe gazda, ca să câştige un ban şi, eventual, să fie politically correct... La cât de rapid se schimbă lumea zilelor noastre, el vrea să nu-şi piardă liniştea. E ceva de genul: şi dacă rămân ai noştri la putere, şi dacă vin străinii, eu să mor în patul meu. Mielul blând suge din două mame, zice un popor. Sau din câte mame or fi... În esenţă, nici el nu suportă pe nimeni, dar nu simte asta.

 

Exilantul

Altfel spus: mărunţişurile i se par miracole, e convins că i se cuvin din naştere şi, implicit, nu vibrează la niciun miracol adevărat. Nu?

 

Actorul II

Poate chiar nu.

 

Regizorul

Mai vedem noi. Actriţa. Ea este iubita.

 

Exilantul

Iubita cui?

 

Actorul I

A mea, a ta, a mai multora.

 

Actorul II

A cui apucă şi a cui o apucă.

 

Regizorul

Este femeia ţării-gazdă. Reprezintă noua patrie a exilantului, cu bunele şi mai puţin bunele ei.

 

Exilantul

Atât?

 

Regizorul

Autorul nu lasă să se înţeleagă alte chestiuni.

 

Exilantul

Autorul se vede de la o poştă că este doar un intermediar, ca cei din pieţe. Ca să nu zic un bişniţar de idei. Bişniţar mărunt sau de idei mărunte…

 

Actorul

Păi, cumpără-ţi nişte idei, stimate, nu te mulţumi doar cu clişee.

 

Exilantul

Azi e la modă să scrii despre lucruri pe care nu le cunoşti.

 

Actorul I

Nu mai citi.

 

Exilantul

Pentru mine întrebarea se pune altfel.

 

Actriţa

Şi anume?!

 

Exilantul

Oare aşa ajuţi ca oamenii să cunoască unele lucruri mai bine, sau doar îi subjugi ignoranţei tale şi mai scoţi şi un ban blestemat din asta?!

 

Actorul I

Şi care răspuns te-ar linişti?

 

Exilantul

Niciunul. Ştiu ce penibil e când un prost sau nechemat dovedit se zbate să te convingă pentru ceva la care nu poţi crede nici mort. Pentru că ai trăit exact contrariul pe pielea ta... Apoi… eu nu pun întrebări, ca să mă liniştească vreun răspuns.

 

Actorul I

Atunci, ce altă întrebare te-ar putea linişti?

 

Regizorul

Mai vorbim şi punem întrebări noi. Aşa. Ea, adică Iubita, se îndrăgosteşte de Exilant şi vrea cu tot dinadinsul să se mărite cu el.

 

Exilantul

Văd că se îndrăgostesc la gară.

 

Actorul I

Gară, sau aeroport?

 

Actriţa

Mai bine în avion. Am transmite ideea că dragostea respectivă dispune de acordul cerurilor.

 

Regizorul

De discutat. Dacă am tot schimbat chestiuni în piesă, ne putem permite un avion în locul unei gări, nu?

 

Actorul I

Poate prindem şi o promoţie.

 

Regizorul

Cine-i pentru avion?

 

Exilantul

Vorba fetiţei mele: numai cerul nu-i rasist.

 

Actorul I

Impresionant. A spus fata dumitale aşa ceva?

 

Actorul II

Ne laşi?!

 

Exilantul

Mă rog, ea nu se gândea decât la rasismul clasic. Nu se gândea la rasismul profesional, la cel financiar etc.

 

Regizorul

Formidabil. Staţi, că mi-a venit o idee.

 

Actorul I

Nu aveam destule?

 

Actriţa

Uneori am impresia că circulă atâtea idei împrejur, încât va trebui să apelăm şi la craniile celor mulţi, ca să le ţinem temporar cu chirie.

 

Actorul I

Nu va primi nimeni, dragă; cei mulţi, nici în viaţă, nici după moarte nu agreează ideile.

 

Exilantul

Astea nu sunt idei, ci nuanţe. Compilaţii.

 

Regizorul

Ei, na. A mea nu-i compilaţie. M-am gândit să îmbogăţim textul autorului...

 

Actorul I

... care-i cu mult mai mult al nostru deja...

 

Regizorul

... cu o chestiune formidabilă.

 

Actorul II

Şi anume?

 

Regizorul

Schimb de fiinţe se poate numi. Xenofobia unuia se mută la celălalt, în fiinţa indiferentului, care devine fioros, pe când xenofobul devine...

 

Actorul I

... bugetofag.

 

Regizorul

Mă rog.

 

Actriţa

Sau recurge la o schimbare de sex.

 

Actorul I

Dar exilantul ce devine? Nu cumva patriotismul meu se mută la el şi se duce totul de râpă?! Lucrurile încep să se complice.

 

Regizorul

Complice eşti tu.

 

Exilantul

Eu nu cred că mai pot deveni altceva. E suficient un exil.

 

Actorul I

Da, dar nouă nu ne mai e suficientă aceeaşi patrie. Pricepi?

 

Exilantul

Mai bine decât aş fi vrut.

 

Actriţa

Sunteţi nişte stafii amândoi. Dar nici extrem de idealişti să nu deveniţi, c-au murit femeile ce iubesc aşa ceva. Şi nu vă va rămâne decât schimbarea de sex.


(...)

* Coperta - după o lucrare semnată Iulia Enkelana

* Textul