Aproximeză


Primele cadouri dăruite mie de noua vedere, în loc de foi albe sau flori, au fost nişte răni. O colecţie întreagă. Răni sângerânde, din cele despre care credeam că există numai în cărţi, numai în filme lacrimogene. Un arhipelag de cerşetori jegoşi, prefăcuţi, zgomotoşi, fii şi nepoţi ai cacofoniei, în zdrenţe şi  pete de mâzgă, mişunau printre geamantanele Gării de Nord, înfiorând gerul sarcastic cu petiţiile lor bizare. Habar n-aveam ce-mi puteau cere. Unul fără picioare m-a urmărit până la gura metroului cu nişte sărituri mute, de tarantula, crezând pesemne că putem face un scurt schimb de experienţă în domeniul rădăcinilor smulse. După răni, am dat de nişte străini care vorbeau singuri.

Nicăieri nu văzusem, nici în cărţile mele, atâţia oameni vorbind singuri. Nu ştiam ce spun şi-mi convenea să iau demenţa lor drept ofertă de dialog pentru mine. Te vom aştepta şi ne vom înmulţi până înveţi matale acceptabil limba noastră. Suntem aci. Erau acolo, doar eu nu ştiam unde sunt. Era tot dimineaţa, ceasul când rănile par aşa de vii şi înfometate, am ieşit de la gura de metrou Unirii şi mi-am zis că aha, ai ajuns târziu, bomba atomică tocmai a plecat de aici. Nu se vedeau decât umbrele suspecte, strivitoare, ale unor clădiri, şi o ceaţă imensă, acră, ce trebuia să fie urmaşa sau copia cerurilor. Mi s-a întipărit în gând convingerea că atunci, sinuciderea pe pământ străin era o chestiune cumplită. Ai fi dat orice, pe oricine, doar ca să te poţi întoarce să mori în ţara natală. Numai că n-aveai ce şi pe cine să dai, n-aveai cui. Tot şi pe toţi îi dăduseşi sau îţi fuseseră răpiţi, ca să poţi ajunge aici, sau pentru că aveai să ajungi aici. Fiecare zi devenea lună, iar în primele luni nici nu poţi visa la somn sau la insomnie clasică. Nici umorul nu prea te îndrăgeşte. Nu prea percepi umorul altora sau umorul în general. Un întuneric straniu se lăsa peste fiinţa ta marginalizată, umilită de soartă, iar în acest întuneric începe un joc de-a v-aţi ascunselea al fiinţelor şi lucrurilor printre care ai fost aruncat. Şi te trezeşti într-o cameră de cămin, la parter, cu o fereastră mare, cu vederea spre gunoaiele căminului, vis-a-vis de camera unui student sudanez, pe care, mai târziu, lumea interetnică a căminului l-a botezat surdanez. Auzul îi juca feste. Uneori auzea cu urechea stângă, alteori cu dreapta. Credeam că acest dezechilibru se datora chinului de a se adapta cu scrisul de la stânga la dreapta. Nu-i puteam dărui nici măcar un sunet din auzul meu spulberat. La un etaj mai sus trăia un student grec, domnişorul Janis. Punându-şi osul la sticlă, cum s-ar zice, palikári a stat beat timp de şapte luni de zile, a fumat numai Gitanes fără filtru, iar beţia lui înmiresmată, cu uzo şi cafele tari, ni s-a transmis şi nouă într-un fel mai puţin cunoscut: trăiam convinşi că mica-i împărăţie este binecuvântată în fiecare seară de câte o blondă superbă, deşi, de fapt, intra şi ieşea aceeaşi blondă. Seara, după miezul vegherii, holurile erau zguduite de tusele portarilor, iar pişatul oricui clocotea în insomnia oricui. Dar cum îţi permiţi să te pişi în insomnia mea, nenorocitule?!

N-aveam în cameră decât o masă de fier şi blat străvechi, un scaun cu două picioare, un pat de pârnaie, şi un reşou artizanal, căruia trebuia să-i schimb rezistenţa din două în două nopţi, poate ca să n-am cu ce să mă spânzur – capodoperă a maistrului Nea Gică, muncitor trist, beat şi viclean, care, aidoma tuturor ştabilor de la cămin, nu stătea mai mult de trei minute în camera mea, deoarece n-avea ce să numere. Nea Gică spunea mereu: „Dă-o-n pizda mă-sii, boierule! Bani n-am, amantă n-am, cu cine oi sărbători eu Revelionul?!” Şi pleca. Venea Nea Petrică, unul dintre portari, mirosea a gară, adică a coji de portocale, a tutun, a ţuică ieftină şi râgâit de locomotivă.

- Dar ce aveţi voi acolo-n ţară, domnu doctor? Vaci aveţi? Deci, aveţi şi vaci... Dar lapte fac vacile alea? A, fac şi lapte, deci…

Cu siguranţă, mă vedea atât de cătrănit de singurătate, încât nu izbutea să creadă că poate mai băusem şi eu vreodată lapte. Uneori mă întreba de culoarea laptelui. Uneori îi spuneam că vacile noastre fac un lapte mai spre albastru care, în funcţie de anotimp, este folosit şi pe post de cerneală. Mai scrisesem ceva cu cerneală din aia? Aaa, bineînţeles. Vreţi o picătură, Nea Petrică? N-a trecut o zi fără ca unul din ei să-mi facă o vizită. Poate le plăceau spaţiile în care n-ai ce număra. Băteau la uşă, intrau, mă numărau pe mine, masa, patul, scaunul, pe cele două picioare ale scaunului, rezistenţa reşoului, reşoul, scrumiera făcută manual dintr-un capac de tinichea, îmi încredinţau oful, plecau. Niciunul, în frunte cu mine, nu reuşeam să pricepem cum de nu înnebunesc în atâta sărăcie, cum de nu-mi iau viaţa aia întoarsă pe dos. Dar cum poţi să-ţi iei o viaţă pe care n-o ai?! Căci eu doar viaţa nu aveam. Aveam, în schimb, o foame de termită în mine, o foame care mi-a devorat peste cincisprezece kilograme în două săptămâni, iar slăbirea aceasta, susurul nocturn al cărnii ce se scurgea din mine, îmi produceau o oarecare bucurie. Credeam că, devenind din ce în ce mai slab, Morţii îi va fi mai greu să mă localizeze, sau să găsească în mine ceva gustos. Poate Moartea nu ştia că limba se topeşte ultima în mormânt, unii zic chiar după unghii.

N-am scris, cel puţin cu laptele sau cerneala din stilou, despre târcoalele Morţii în jurul limbii mele. Poate de aceea Dumnezeu m-a făcut bilingv.

În noaptea primului revelion petrecut în străinătate, fără bani, fără amantă şi fără viaţă, dar cu o sticlă de vin ce putea fi luat drept rege al oţeturilor, m-am făcut muci (ca să am şi muci?!) şi am ieşit să stau la taclale în aproximeză* cu vecinul. Era mai surd ca niciodată. Iar auzul meu se ascuţise în aşa fel, încât, dacă se punea problema să-mi tai venele, o puteam face cu una dintre urechi. Şi ne-am chinuit acolo pe hol cu vecinul de surghiun, doar zeii puteau spune ce anume voiam să ne spunem, până când camaradul mi-a strâns mâna călduros şi a zis:

- Bovdizi mai bine za juram.

Vroia să spună „să înjurăm”. Şi am jurat până spre dimineaţă, am făcut schimb de jurături, am şlefuit jurături de import, am inventat jurături de rezervă, până când am fost chemat înapoi în spaţiul plin de spaţii nemărginite, fără capăt, plin de tuneluri părăsite de luminiţe (chiar, îmi spuneam, doar astfel această cameră este mare cât o ţară) şi am plâns.

De 1 ianuarie, întâiul petrecut în surghiun, toate erau închise în oraşul studenţesc, doar vreo trei pescari înrăiţi, rămaşi de anul trecut, cu undiţa într-o mână, cu sticla în brâu şi cu toporaşul de făcut copci în mâna cealaltă, se zbăteau să-i prindă pe primii peşti ai acelui an, sau pe ultimii din anul abia trecut. Am fost zguduit să văd că, în loc de viermi sau fluturi sau alte chestii râvnite de peşti, foloseau ochi de peştişori.

- Ia-ţi şi ochişorii mei, peştişorule de aur, şi vomite-i unde vrei!

(...) 

* Cuvânt al autorului

Fragment din „Empatycon sau Cartea vieţii premature”, Librarium Haemus 2009